Tahun Melawat Melaka 2019 Targetkan Turis Indonesia

Monday, 24 September 18   25 Views   0 Comments   Herry Drajat
Tahun Melawat Melaka

Untuk mempromosikan kampanye “Tahun Melawat Melaka 2019” dan menarik wisatawan Indonesia berkunjung, Tourism Melaka menggelar acara Melaka Week @Jakarta Indonesia pada 20-25 September 2018 di Hotel Santika Premiere Hayam Wuruk, Jakarta.

Tahun Melawat Melaka 2019 atau Visit Melaka Year 2019 yang digagas Kerajaan Negeri Melaka mengangkat tema “Melaka A Gateway to Historic Malaysia”. Ada 13 subsektor yang ditawarkan oleh Melaka, di antaranya wisata sejarah, budaya, rekreasi, dan sukan (olahraga). Selain itu, sepanjang 2019 Melaka juga akan diramaikan dengan pergelaran seni, konser musik, promosi makanan, hiburan, dan rekreasi dengan berbagai tema.

Negara Bagian Melaka adalah salah satu negara bagian di Malaysia dengan ibu kota Melaka yang dulu lebih dikenal sebagai Bandar Melaka. Melaka saat ini telah ditetapkan oleh UNESCO sebagai warisan budaya.

Rombongan yang datang ke Jakarta dipimpin oleh YB Tuan Muhammad Jailani bin Khamis, yang menjabat sebagai EXCO (Executive Council) Pelancongan, Warisan & Kebudayaan Negeri Melaka dengan membawa 60 orang pengusaha di bidang wisata, di antaranya dari Persatuan Bajet Hotel Melaka (My BHA), Encore Malaka, Hotel Muzaffar Melaka, Isman Beach Resort, Tanjung Bidara Bech Resort, dan Institut Senii Malaysia Melaka (ISMMA). Mereka dipertemukan dengan pengusaha perjalanan di Indonesia pada 21 September 2018 melalui travel mart dalam sebuah table top.

Menurut YB Tuan Muhammad Jailani bin Khamis, transaksi yang terjadi pada 21 September adalah sebanyak 120 transaksi. “Tahun 2019 adalah waktu yang amat penting untuk pariwisata negara kita, di mana Melaka akan menjadi tuan rumah Tahun Melawat Malaysia 2010 yang sangat dinantikan. Pada tahun 2017 negeri Melaka menerima kehadiran 20 juta wisatawan dengan jumlah pendapatan sebanyak RM24 miliar (Rp83,5 triliun)”.

Untuk wisatawan mancanegara yang datang, Indonesia menjadi penyumbang wisatawan urutan ketiga. “Wisatawan terbanyak adalah dari Cina, diikuti Singapura dan Indonesia,” ujar Muhammad Jailani.

Melaka Week @ Jakarta Indonesia merupakan kerja sama antara Kerajaan Negeri Melaka melalui Tourism Melaka dan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta dan merupakan rangkaian peringatan hari Kebangsaan Malaysia tahun 2018 yang bertujuan untuk meningkatkan kunjungan wisatawan Indonesia ke Melaka.